Flu
 
 
 
 
Siguranta alimentara in sarcina Se stie ca femeile insarcinate trebuie sa aiba o anumita dieta pentru a-si asigura necesarul de nutrienti pentru ele si pentru fat. Dar nu toate alimentele sunt sigure. Chiar si unele din cele considerate foarte sanatoase, ca branza si pestele, ar putea fi periculoase pentru fatul aflat in curs de dezvoltare. Vom vedea care sunt aceste alimente si de ce sunt considerate periculoase.

Pestele

Nutritionistii ne spun ca trebuie sa mancam mult peste pentru ca este bogat in acizi grasi omega 3. Aceasta calitate ar fi de ajutor mamicilor in devenire. Problema est eca unele specii de peste sunt bogate nu numai in omega 3 ci si in mercur. Mercurul este rezultatul anumitor procese industriale si ajunge in aer, eliminat prin cosurile fabricilor si uzinelor. Din aer, este depozitat in lacuri, rauri si mari, unde, sub actiunea bacteriilor vii devine un compus organic, metilmercurul. Acesta este ingerat de pesti si se depune in tesuturilor lor. Pestii mari, pradatori, se hranesc cu alti pesti mici, astfel ca in corpul lor se aduna din ce in ce mai mult metilmercur. Acesta e motivul pentur care gravidelor le sunt interzise in primul rand speciile de peste pradatoare (rechinul, pestele sabie, scrumbia). Se pot consuma cu moderatie (cate o portie de doua ori pe saptamana) creveti, somon, cod, scoici, pastrav, hippoglassus, pangassius, hering si alte specii, daca li se cunoaste provenienta si gradul de poluare al apelor respective. In ce priveste tonul conservat, este permisa o conserva pe saptamana, lucru ce se aplica atat gravidelor cat si mamelor ce alapteaza si copiilor.

Laptele si branzeturile

Laptele, bogat in calciu, nu trebuie sa lipseasca din dieta unei gravide. Insa cu o conditie; sa fie pasteurizat. Prin laptele nepasteurizat si branzeturile produse din el, se pot transmite de la animal la om o multime de bacterii, unele din ele periculoase pentru fat (exemplu: listeria). Asa ca este indicat sa alegi laptele de la supermarket, ambalat si pasteurizat, chiar daca cel « de la tarani » este mai ieftin si mai gustos. N c epriveste branzeturile, poti consuma numai daca scrie clar, pe ambalaj, ca sunt din lapte pasteurizat.

Carnea

Sursa excelenta de proteine, carnea nu trebuie sa-ti lipseasca, insa, din nou, o vei consuma cu grija. Carnea cruda sau prost gatita este o alta modalitate de transmitere la om a bacteriilor de la animale. Orice fel de carne ai consuma, trebuie sa o gatesti foarte bine, la temperaturi inalte, ca sa te asiguri ca au fost eliminate toate bacteriile. Friptura in sange nu este pentru gravide. Carnea pe care o prepari trebuie sa fie coapta/prajita/fiarta si in interior. Trebuie sa fii atenta si atunci cand gatesti. Carnea cruda nu trebuie sa intre in contact cu alimentele pe care nu le prepari temic (legume, fructe), nici macar prin intermediul mainilor sau tocatorului. Asta inseamna ca dupa ce ai pus mana pe o bucata de carne cruda, te speli imediat, fara sa atingi nasul, gura, ochii sau mancarea. Bineinteles ca sunt excluse preaparatele din carne cruda, cum este sushi, dar si mezelurile, care nu intotdeauna sunt procesate la temperaturi inalte (salam, sunca, etc).

Ouale

Ca si laptele sau carjnea, pot fi purtatoare de bacterii. Ai voie sa le mananci, dar numai daca sunt gatite a temperaturi mari. Nu ai voie sa mananci niciun preparat care contien oua crude (maioneza), nici macar pe cele din comert. Citeste bine etichetele inainte de a cumpara.

Indulcitorii artificiali

Daca esti tentata sa inlocuiesti zaharul cu indulcitori, ca sa mai scapi de cateva calorii, mai gandeste-te o data. Aspartamul, acesulfamul, zaharina, ciclamatul inca mai starnesc controverse, inclusiv printre oamenii de stiinta. Unii spun ca ar fi cancerigene, altii ca ar fi sigure. Oricum ar sta lucrurile, lipsesc studiile care sa dovedeasca efectele indulcitorilor asupra ambrionului si fatului, asa ca ar fi mai bine sa te abtii de la sucuri light, iaurturi cu fructe, ciocolata light si alte dulciuri care ar putea avea in compozitie indulcitori. Exceptie fac mamele diabetice, care trebuie sa discute cu medicul problema folosirii indulcitorilor.


Taguri articol:
siguranta alimentara sarcina

Autorul articolului "Siguranta alimentara in sarcina": Erika
15.06.2009

Vezi ce a mai scris autorul articolului "Siguranta alimentara in sarcina"...

Alte articole
A doua saptamana de sarcina
A doua saptamana de sarcina
Copilul Saptamana trecuta, datorita nivelurilor crescute de estrogen si progesteron, uterul tau a format un tesut bine
A treia saptamana de sarcina
A treia saptamana de sarcina
Copilul In acest moment, copilul tau nu este decat o "minge" de celule care se inmultesc in ritm rapid. Dupa ce aceasta
A patra saptamana de sarcina
A patra saptamana de sarcina
Copilul Din aceasta saptamana, copilul tau se transforma in embrion. Are marimea unei seminte de mac si este format din doua
A cincea saptamana de sarcina
A cincea saptamana de sarcina
Copilul Embrionul incepe sa se dezvolte intr-un ritm rapid. Deocamdata are dimensiunile unei seminte de susan si seamana mai
A sasea saptamana de sarcina
A sasea saptamana de sarcina
Copilul Incep sa se formeze gura, urechile si nasucul. Copilul tau are un capsor supradimensionat cu niste pete negre in
Comentarii
posteaza si tu un comentariu
 
 
Nume
*camp obligatoriu
 
 
Mail (nu va fi publicat)
*camp obligatoriu
 
 
Website
 
 
 
 
Introduceti codul din poza alaturata pentru verificare
posteaza comentariu